Over mij

Ik ben Hilde de Jong. Ik ben 20 jaar en ik volg de opleiding SPW3 en zit inmiddels in het 2e leerjaar. Ik zal mijn ervaringen tijdens de opleiding en mijn mijn mening met jullie delen op deze weblog.

maandag 12 januari 2009

verticale of horizontale groep?

Bij mijn eerste stage waren de groepen verticaal, ik werkte op een groep met kinderen van 0-4 jaar oud.
Bij mijn huidige stage-adres werk ik op een horizontale groep, ik werk nu met kinderen van 0-1,5 jaar oud.

Ik vind zelf werken op een verticale groep erg leuk, dit is omdat verschillende leeftijdsgroepen mij aanspreken.
Elke leeftijdsfase heeft weer iets leuks.
Ook kunnen de jongere kinderen op de verticale groep naar de oudere kinderen kijken en daardoor pikken zij soms sneller bepaade vaardigheden op.
Het nadeel aan de verticale groep is dat je niet altijd met alle kinderen weg kunt om bijvoorbeeld een stukje te wandelen, omdat je ook rekening moet houden met de jongsten die moeten slapen of fles moeten.

Op een horizontale groep kun je activiteiten aanbieden die voor ongeveer de hele groep geschikt zijn.
Ook heb ik zelf gemerkt dat op een horizontale groep wat meer regelmaat is doordat je je aan bepaalde tijden moet houden. ( slaaptijden, eettijden etc.)

Dus aan beide vormen van groepsindelingen zitten voordelen.
Omdat ik eigenlijk alle leeftijdsfasen wel interessant vind zou ik als ik moest kiezen waar ik zou willen werken op dit moment voor een verticale groep kiezen.

Geen opmerkingen: